عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
حجت الاسلام اکرمی:
عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه مردم ما همواره از شخصيت‌هاي روحاني و عالمان مسلمان استقبال كرده اند گفت: مرحوم آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني هم به عنوان يك چهره روحاني سرشناس در بين مردم شناخته شد.

عقیق: چهارشنبه گذشته مردم ايران با مرحوم آيت‌الله العظمي حاج آقا مجتبي تهراني يكي ديگر از روحانيون عاليقدر كشور وداع كردند. اين اتفاق همزمان با مراسم اربعين حسيني رخ داد و بسياري از مردم را تحت تاثير قرار داد.

در همين راستا حجت‌الاسلام سيد رضا اكرمي، عضو جامعه روحانيت مبارز و نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي نگاهي به زندگي معنوي و اجتماعي اين عالم بزرگوار و عاليقدر انداخته و به تاثيرات حضور امثال این شخصیت گرانقدر پرداخت.


به عنوان نخستين سوال نگاه خود را به زندگي اين عالم بزرگ و عاليقدر تشريح كنيد.

عالم اخلاقي و عارف وارسته و روشن ضمير مرحوم آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني ‏داراي صفات برجسته‌اي بود كه هر انساني را بي‌اختيار تحت تاثير اخلاق و رفتارش قرار مي‌داد. مراعات موازين اخلاقي و ادب وي نسبت به ساحت مقدس حضرات معصومين عليهم السلام زبانزد عام و خاص بود و عمر پربركت خود را در راه اعتلاي دين مبين اسلام و خدمت به خلق و بندگي خالق صرف كرده بود.


اما مي‌توان نگاه به زندگي وي را از چند منظر مورد توجه قرار داد. در ابتدا در شاخه تحصيل مي‌توان گفت ايشان در حوزه علميه قم و از محضر آيت‌الله بروجردي و حضرت امام(ره) و برخي از اساتيد مشهور قم بهره‌برداري علمي كردند و حضوري سرشار از فعاليت را از خود نشان داده بودند به‌طوري كه وصاياي امام در اختيار بسياري از طلاب قرار داده شده بود.


در زندگي فردي چگونه بودند؟

زماني كه آن مرحوم عالي‌قدر به تهران عزيمت و در آنجا اقامت كردند در مركز تجاري اقتصادي كشور يعني بازار افزون بر امامت جماعت، به تدريس مشغول شدند و با تدريس علوم ديني در سطوح بالاتر اين نكته را اثبات كردند كه تنها حوزه علميه قم نمي‌تواند در پرورش روحانيون و طلاب بزرگ اقدام كند و مراكز ديگري هم مي‌توانند در شهرهاي ديگر وارد عمل شده و دروس علوم ديني را تدريس كنند.


مرحوم آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني يك مدرس قوي و متبحر بودند و با هوشمندي خود موفق به تدريس در سطوح بالاتر مي‌شدند. آن مرحوم در كنار تدريس و امامت جماعت، كلاس‌هاي اخلاقي و عقيدتي بسياري داشتند كه مورد توجه بسياري از عموم قرار گرفت. ايشان همچنين در مراسم سوگواري و ايام عزاداري به عنوان يكي از روحانيون فعال و تاثيرگذار بودند و اين مسئله باعث شد تا بين عموم مردم تبديل به چهره‌اي سرشناس تبديل شوند.


شخصيت مرحوم آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني چه بازتاب و تاثيري در زندگي ديگر عموم مردم داشت؟

با توجه به اين‌كه مردم ما در ذات خود مردمی ديندار و خداپرست هستند همواره از شخصيت‌هاي روحاني و عالمان مسلمان استقبال كردند و مرحوم آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني هم به عنوان يك چهره روحاني سرشناس در بين مردم شناخته شد.

بر همين اساس تاثيرات آن نيز به دنبال آن خواهد آمد و مردم از خط معنوي زندگاني وي استفاده كرده و خواهند كرد.


منبع: ملت آنلاین

کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین